20 سؤال مشاوره ازدواج که باید از همسر خود بپرسید | بخش اول

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
20 سؤال مشاوره ازدواج که باید از همسر خود بپرسید | بخش اول

هیچ ازدواجی بی‌نقص نیست، هر خانواده و هر زن‌وشوهری مشکلات خودشان را دارند. کاربرد مشاوره ازدواج این است که به زوج‌ها برای حل مشکلات، زدودنِ اختلافات، تفاهم بهتر و پویایی ارتباطاتی و ساختن خانواده شاد و سالم کمک می‌کند.

پرسیدن سؤالات به‌جا از همسر فعلی یا آینده‎تان می‌تواند به‌سلامت ازدواج شما کمک کند. چنین اتفاقی در جلسات مشاوره‌ ازدواج رخ می‌دهد، جایی که خانم و آقا اغلب مجبورند عمیقاً آشنایی خود را موشکافی کرده و به سؤالات مربوط به رابطه خود و نحوه‌ی نگاهی که به آن دارند، پاسخ دهند. قبل از شروع چنین گفتگویی، ضروری است به‌جای عیب‌جویی، سرزنش، احساس گناه و شرم، روی خصوصیات مثبت یکدیگر تمرکز کنید.

دکتر سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی، استاد دانشگاه و نویسنده بیان می‌کند: «چیزی که چنین گفتگویی اقتضا می‌کند این است که مطمئن شوید هر کدام از طرفین با احساس مثبت، مکالمه را ترک می‌کند و حالا راه‌های سازنده‌ای دارند که می‌توانند رابطه خود را بهبود بخشد و بدون اینکه احساس کند شخصاً موردحمله قرارگرفته‌اند، درک روشنی از نیازهای طرف مقابل دارند». 

با ما «همـراه» باشید تا به سؤالاتی که باید از شریک زندگی خود بپرسید، بپردازیم، چنانکه گفتیم این سؤالات هم می‌تواند پیش از ازدواج کمک‌کننده باشند و هم حین ازدواج:

 

1. چه زمانی احساسات زیر را در کنار من داری؟

احساسِ آرامش، ناراحتی، خوشحالی، خشم و ناامیدی.

این سؤال کمک می‌کند تا احساساتی که با یکدیگر تجربه می‌کنید را آشکار، و عواملی که باعث این احساساتی می‌شود را روشن کنید. همه با صحبت در مورد احساسات خود و آنچه آن‌ها را برمی‌انگیزد راحت نیستند یا تجربه چنین گفتگویی را ندارند. گوش دادن و صبوری کردن را با شریک زندگی آینده خود تمرین کنید و با کنجکاوی به این سؤالات و پاسخ‌های آن‌ها بپردازید. هدفِ این سؤالات قضاوت، شرمساری یا عیب‌جویی نیست، بلکه درک بهتر همسر فعلی یا آینده است. تمام تلاش خود را بکنید تا فضایی امن و دلگرم‌کننده ایجاد کنید، تا او خود را به‌گونه‌ای واقعی به شما نمایش دهد.

 

2. خاطره مورد علاقه‌ات از آشنایی ما چیست؟

خوبی‌های آشنایی خود را به یکدیگر یادآوری کنید. به خاطرات و تجربیاتی که شما دو نفر را باهم آشنا نمود، فکر کنید. به بنیادی که ساخته‌اید و آنچه می‌خواهید همراه هم به تقویتش ادامه دهید بیندیشید.

 

3. آیا کارهایی وجود دارد که عادت داشتیم انجام دهیم و دوست دارید دوباره انجام دهیم؟

زندگی در مشغله‌ غرق خواهد شد. چه این گرفتاری‌ها تغییر شغلی باشد، چه بچه‌دار شدن یا نقل‌مکان به یک شهر جدید، به‌هرحال به‌راحتی ممکن است چیزهایی که روزی از آن لذت می‌بردیم را پشت گوش بیاندازیم. به فعالیت‌ها، سرگرمی‌ها و علایق مشترکِ گذشته فکر کنید. هرکدام از شما، از چه چیزهایی لذت می‌بردید و دوست دارید چه زمانی و چه مکانی برای دوباره هم راه بودن، داشته باشید؟

 

4. به نظرت نقاط قوت ما چیست؟ چه به‌عنوان افراد و چه در کنار هم به‌عنوان یک زوج.

نقاط قوت فردی و جمعی خود را مشخص کنید. چگونه همدیگر را کامل می‌کنید؟ در چه کاری همراه هم خوب هستید؟ چگونه می‌توانید از نقاط قوت خود برای پشتیبانی از هم به‌عنوان اعضای یک تیم استفاده کنید؟

 

5. مسائل فعلی ما و زمینه‌های اصلاح آن‌ها چیست؟

شروع حل اختلاف بدون شناساییِ مشکلات دشوار است. دکتر رومانوف توضیح می‌دهد: « مهم است که زوج‌ها ابتدا مسائل یا اختلافات اصلی خود را تشخیص دهند، سپس هر دو توافق کرده و متعهد شوند که وقتی چنین مشکلاتی در آینده بروز کرد روی آن‌ها کار کنند ... زوجینی که مصمم به دوام ازدواج خودند، درون‌نگر بوده و روی خود کار می‌کنند و به‌احتمال بالاتری نتایج بهتری می‌گیرند.»

 

6. چه چیزی تو را در مورد رابطه ما نگران می‌کند؟

شنیدن این نگرانی‌ها آسان نیست، اما درعین‌حال این امکان را می‌دهد که بهتر ریشه‌ها و هویت همسر آینده خویش را بشناسید، درنهایت نگرانی‌ها می‌توانند مورد رسیدگی قرار گیرند و برطرف شوند.

لِسلی دوارس درمانگر دارای مجوزِ ازدواج و خانواده و بنیان‌گذار موسسه‌ی آماده‌سازی بنیان‌ها توضیح می‌دهد که «داشتن توانایی گوش دادن برای فهمیدنِ همسر به‌جای پاسخ یا واکنش نشان دادن، راه‌حل این موضوع است. قدرتِ درک دیدگاه همسر خود، بدون احساس اینکه باید از خود دفاع کنید، کلید ایجاد یک رابطه همدلانه و بدون حرف‌وحدیث است.»

 

7. چگونه می‌توانیم همراه هم به این نگرانی‌ها پرداخته و آن‌ها را برطرف کنیم؟

ایده‌ها و تدابیر مختلف را برای یافتن راه‌حلِ مسائل اصلی خود، روی میز بریزید. انجام این کار باهم، می‌تواند کمک کند به‌عنوان «یک تیم» فکر کنید نه به‌عنوان «فردی» که برای آنچه در ازدواج‌اش می‌خواهد، ‌جنگ به پا می‌کند.

 

8. آیا کارهایی هست که دوستشان داری و هنوز باهم امتحان نکرده‌ایم؟

مبتکرانه و خارج از چارچوب فکر کنید و راه‌حل‌های خلاقانه ارائه دهید. این پیشنهاد می‌تواند برنامه‌ریزی ماهی یک‌بار قرار ملاقات با همسرتان برای صرفِ شام باشد، یا ثبت‌نام در کلاسی که هر دوی شما همیشه می‌خواستید در آن شرکت کنید. حتی ممکن است به معنای شرکت در جلسات مشاوره ازدواج باشد.

ادامه دارد ... .

 

منبع

این مطلب برگرفته از مقاله خانم‌ها کترین چان و ایوی کونک در وب‌سایت «Verywellmind» است.

نظرات کاربران
نظر خود را با ما درمیان بگذارید
برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.