4 راه غلبه بر سندرومِ همخانه در ازدواج

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
4 راه غلبه بر سندرومِ همخانه در ازدواج

 ما انسانیم و دائماً در حال تغییر و تحول. زمانِ تعمیق روابطمان نیز پذیرش تغییر و لزوم رشد ضروری است. با روی خوش نشان دادن به تغییر و رشد، می‌توانید ازدواجی پویا و بی‌نقص ایجاد کنید که در آزمونِ سختِ گذر زمان، مقاومت کند. در چنین رویکردی، شما رابطه خود را چون تجربه پیوسته‌ای از زندگی می‌بینید تا چیزی که درهم‌شکسته است و مداوماً باید ترمیم شود. در این خصوص تفاوت همسر و همخانه ]مقاله: همسرید یا همخانه؟ [ نکته مهمی است که باید در برنامه‌های آموزشی ازدواج گنجانده شود، اما نکته بعدی، که موضوع این مقاله است، غلبه بر سندروم همخانه است. مبتنی بر تجربیات یکی از درمانگرانِ ورزیده موسسه گاتمن، چهار راهکار برای مقابله با این سندروم به شما پیشنهاد می‌شود.

 

اول) داروی اصلی سندروم همخانه: «ارتباط مؤثر در ازدواج»

سنگ بنای هر رابطه موفقی ارتباطِ مؤثر است. این امر کلیدِ درک نیازها، خواسته‌ها و دغدغه‌های یکدیگر است. بهبود ارتباطاتِ زناشویی هنگام تحول از همخانه به همسر، باید اولویتِ اول شما باشد.

1. شونده فعالی باشید:

یعنی به هنگام گفتگو تمام توجه شما به همسرتان معطوف باشد، تماس چشمی خود را حفظ کنید و در رفتارتان همدلی نشان دهید. 

2. نیازهای خود را به زبان آورید:

نیازها و انتظارات خود را به‌طور واضحی در میان بگذارید و مطمئن شوید که همسرتان خواسته‌های شما اولاً شنیده و ثانیاً درک می‌کند. 

3. اختلافات خود را مدیریت کنید:

لازم است آموزش ببینید که درگیری‌ها و اختلافات زناشویی را به شیوه‌ای سالم و سازنده مدیریت کنید و از اشتباهات رایجِ در بحث بپرهیزید (ده اشتباه رایج هنگام جروبحث) . سرزنش‌گر نباشید و با همراهی هم روی یافتن راه‌حل تمرکز کنید. 

4. گفتگوهای منظم داشته باشید:

با همسرتان درباره ارتباط خود گفتگوهای منظمی داشته باشید. از این گفتگوها برای ابراز قدردانی، رسیدگی به دغدغه‌ها و برنامه‌ریزی برای آینده استفاده کنید.

 

دوم) اختصاص زمان باکیفیت به همدیگر

در هیاهوی زندگی روزمره، به‌راحتی می‌توان اختصاصِ «زمان باکیفیت با همسر» را پشت گوش انداخت. اما آنچه برای تعمیق پیوند زناشویی شما بسیار مهم است، تلاش جدی و تعمدی برای اختصاص وقتی برای باهم بودن است.

1. قرارهای ملاقات عاشقانه:

با برنامه‌ریزی این ملاقات‌ها به‌طور منظم، دوباره عاشقانه‌های خود و همسرتان را زنده کنید و خاطرات جدیدی همراه هم بسازید. کارهای جدیدی امتحان کنید یا به محل‌های موردعلاقه قدیمی خود بروید. 

2. سرگرمی‌های مشترک پیدا کنید:

به دنبال فعالیت‌هایی باشید که هر دو از آن‌ها لذت می‌برید و حاضرید برای آن‌ها وقت بگذارید. آشپزی کنید، به پیاده‌روی بروید یا نقاشی بکشید. 

3. فضای مجازی را کنترل کنید:

سعی کنید از حواس‌پرتی‌های دیجیتالی رها شوید و روی یکدیگر تمرکز کنید. به‌عنوان یک زن و شوهر باید شبکه‌های اجتماعی خود را به شکل خاصی مدیریت کنید. مثلاً زمان‌هایی خاص را بدون گوشی موبایل برای ارتباطی خالصانه با همسرتان اختصاص دهید.

4. مسافرتِ گاه‌به‌گاه:

برای فرار از روزمرگی و خلق لحظات مشترک خاص، بدون برنامه‌ریزی آن‌چنانی و سخت‌گیرانه به مسافرت بروید. دیدنی‌های جدید را تجربه کنید و از مکان‌های ارزشمند بازدید نمایید. 

 

سوم) بازیابی شور و صمیمیت پیشین

صمیمیت فیزیکی نقشی حیاتی برای ازدواج رضایت‌بخش دارد. اما معمولاً گرمای عشق در طول زمان فروکش می‌کند. هنگام تحول از موقعیت همخانه به همسری واقعی، احیای صمیمیت و اشتیاق جنسی ضروری است.

1. ارتباط بی‌پرده:

در مورد خواسته‌ها، رؤیاها و حدود خود به نحوِ آشکاری با همسرتان صحبت کنید. تلاش کنید فضایی امن و بدون قضاوت برای گفتگوهای صمیمانه بیافرینید.

2. تماس فیزیکی:

تماس فیزیکی شما نباید محدود به رابطه جنسی باشد. سعی کنید تماس فیزیکی غیرجنسی، جزئی از عادت روزانه شما باشد. آغوشی ساده، گرفتن دست یا یک نوازش ملایم می‌تواند گرمای عشق را دوباره ایجاد کند.

3. تجربیات جدید:

پذیرای تجربیات جدید در رابطه زناشویی خود باشید. تجربیات و تنوعات مشروع جنسی را باهم امتحان کنید، اما به مرزهای یکدیگر احترام بگذارید.

4. ارتباط عاطفی:

ارتباط عاطفی خود را تعمیق کنید تا صمیمیت فیزیکی و زناشویی شما نیز تقویت شود، آموختن مهارت‌های ارتباطی را دست‌کم نگیرید (پنج مهارت ارتباطی که روابط ما را عمیق‌تر می‌کند). گفتگوهای عمیق و جدی ترتیب دهید، عشق و قدردانی خود را نسبت به همسرتان به زبان آورید. اولویت شما باید صمیمیت عاطفی با همسرتان باشد.

 

چهارم) رؤیاها و اهداف مشترک بسازید

انتظار می‌رود اهداف و رؤیاهای مشترک زوج‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و معنایِ هم‌مقصدی و هم ‌راهی ایجاد کند. وقتی می‌خواهید از وضعیتِ همخانگی به وضعیتِ همسری برسید، ایجاد و پرورش این رؤیاهای مشترک ضروری است.

1. این اهداف را حتماً باهم مشخص کنید:

با همسرتان گفتگو کنید و در طی گفتگوهایتان اهدافی را مشخص کنید که با رؤیاهای هردوی شما همسو باشد. این اهداف می‌توانند به شغل، خانواده، پیشرفتِ شخصی یا هر حوزه دیگری از زندگی مرتبط باشند.

2. یکدیگر را موردحمایت قرار دهید:

شریک زندگی خود را در مسیر رسیدن اهدافش، حمایت و تشویق کنید. از دستاوردهای یکدیگر تجلیل کنید، آن‌ها را جشن بگیرید. هرجایی که به کمکِ هم نیاز داشتید دستِ یاری به‌سوی هم دراز کنید.

3. یک تابلوی آرزوها داشته باشید:

با ایجاد یک تابلوی آرزوها، رؤیاها و اهدافِ مشترک خود را مجسم کنید. این تابلو را جایی که در جلوی چشم باشد نصب کنید تا یادآوری چیزهایی باشد که در تلاش برای رسیدن به آن‌ها هستید.

4. نقاط عطف زندگی را جشن بگیرید:

موفقیت‌های کوچک و بزرگ را در طول زندگی مشترک جشن بگیرید. تصدیق و اذعان به دستاوردها، پیوند ازدواجتان را تقویت می‌کند و به شما انگیزه می‌دهد تا روبه‌جلو حرکت کنید.

 

جمع‌بندی

حاصل اینکه گریز از سندروم همخانه، ماجرایی است که نیازمند تلاش، تعهد و ارتباطِ صادقانه زوجین است. با اولویت به ارتباطات مؤثر، زمان باکیفیت، ایجاد صمیمیت، اهداف مشترک و ارتباط عاطفی، می‌توانید پیوند زناشویی خود را عمیق‌تر کنید و یک مشارکت رضایت‌بخش و پایدار ایجاد کنید. به یاد داشته باشید، برای روشن کردن دوباره آتش عشق و تبدیل نوع رابطه خود از همخانگی به همسری، هرگز دیر نیست. اجرای این نکات تخصصی را از امروز شروع کرده و سفری پر از عشق، پیشرفت و ارتباط واقعی با همسرتان را آغاز کنید.

 

منبع

این مطلب برگرفته است مقاله لورا سیل وِستاین از وب‌سایت «laurasilverstein» است.

نظرات کاربران
نظر خود را با ما درمیان بگذارید
برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.