20 سؤال مشاوره ازدواج که باید از همسر خود بپرسید | بخش دوم

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
20 سؤال مشاوره ازدواج که باید از همسر خود بپرسید | بخش دوم

بخش اول این مقاله را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

 

9. آیا با من راحت هستید؟ چه‌کاری می‌توانم انجام دهم یا چه چیزی را می‌توانم تغییر دهم تا با من راحت‌تر و صادق‌تر باشید؟

رفتار واقعی و بدون ریاکاری شما وقتی کنارِ شریک زندگی خود هستید، برای یک ازدواجِ سالم بسیار مهم است. اگر شما یا همسرتان احساس می‌کنید بیش‌ازحد احتیاط می‌کنید یا دائماً مجبورید زبان خود را گاز بگیرید و حرف خود را بخورید، مشکل می‌توان در مورد مسائل به شیوه‌ای معنادار صحبت کرد.

احساس راحتی در هنگام بیان مشکلات، چیزی است که همه در ازدواج خود آرزوی آن را دارند. از همسرتان بپرسید که آیا به هنگامِ گفتگو با شما در مورد مشکلاتِ زندگی احساس راحتی می‌کند یا خیر. همچنین بپرسید که آیا به‌طورکلی از بودن در برابر شما احساسِ راحتی می‌کند یا خیر، چون این برای هر ازدواجی مهم است.

 

10. چه چیزی به تقویت و تعمیقِ اعتماد هرچه بیشتر شما به من کمک می‌کند؟

رابطه‌ای که اعتماد در آن وجود ندارد، رابطه‌ای بدون صمیمیت و صداقت است. اگر شما یا شریک زندگی‌تان به دیگری اعتماد نداشته باشید، تمایل به اظهار و نشان دادنِ ضعف‌ها بسیار کم می‌شود. به‌این‌ترتیب زن و شوهر این گرایش را خواهند داشت که به یکدیگر شک کنند که ساده‌ای برای بروز مشکلات است.

 

11. چه‌کاری انجام داده‌ام که برای شما ارزشمند بوده است و چه چیزی باعث شد به آن اهمیت ‌دهید؟

مهم است که زن‌وشوهر بفهمند نحوه‌ و شیوه توجهِ موردپسند شریک زندگی‌شان چیست و او چه چیزی را نشانه‌های عشق و محبت می‌داند. اِبراز قدردانی از طریق تصدیق و سپاسگزار‌ی فعالانه‌ی این اعمال می‌تواند ارتباط زناشویی را تقویت کند، احساس رنجش و انزوا را بکاهد و اشتیاق و صمیمیت زوجین را افزایش دهد.

 

12. نظر شما در مورد مشاوره ازدواج چیست، آیا احساس می‌کنید غیرضروری است؟

همه افراد به شرکت در جلسات زوج‌درمانی روی خوش نشان نمی‌دهند. پس مهم است که قبل از دنبال کردن آن هم‌نظر باشید.  اگر همسرتان فکر می‌کند که شما نیازی به زوج‌درمانی ندارید، دلیل آن را از او بپرسید. درک دیدگاه آن‌ها و امید دادن به آن‌ها برای یک جلسه مشاوره موفق ضروری است.

 

13. اگر هریک از ما به ترک رابطه فکر کنیم،]برای جلوگیری از آن[ چه چیزهایی باید متوقف شوند؟

این ممکن است سؤالی تنش‌زا باشد، پس باید زمانی طرح شود که شما و همسرتان احساس آرامش، تمرکز و تحمل دارید. اگر یکی یا هردوی شما به ترک رابطه فکر می‌کنید، پرداختنِ صریح به این سؤال می‌تواند کمک کند اطلاعات بیشتری را برای رسیدگی به مراحل بعدی داشته باشید.

 

14. آیا چیزی در ذهن شما هست که تابه‌حال به من نگفته‌اید، ولی می‌خواهید در میان بگذارید؟

باز تکرار می‌کنیم، مهم است که در مورد احساسات خود نسبت به یکدیگر پذیرا و صادق باشید. چنین کاری فضای رابطه را شفاف کرده و به شناسایی مسائل بالقوه‌ای که در احساسِ رنجش نقش دارند، کمک می‌کند.

همچنین مهم است که این سؤال را زمانی بپرسید که هر دو در یک فضای امنِ ریشه‌دار و مبتنی بر تنظیم عاطفی هستید. برای ایجاد این فضای امن برای هر دو نفر؛ باید به‌جای شرمگین سازی، سرزنش، عیب‌جویی یا قضاوت؛ به جایگزینی کنجکاوی، مراقبت، شفقت و درکِ متقابل بپردازید.

 

15. آیا به رفتار یکدیگر اعتماد داریم؟

اعتماد هر ازدواجی را حفظ می‌کند. اگر به همسرتان اعتماد ندارید، هیچ بنیادی برای شکوفایی رابطه‌ی شما وجود ندارد. بنابراین باید از همسرتان بپرسید آیا به شما اعتماد دارد و آیا شما نیز می‌توانید به او اعتماد کنید؟

 

16. آیا تابه‌حال اشتباهی کرده‌ایم؟

گاهی اوقات افراد ناآگاهانه اشتباه می‌کنند. بنابراین لازم است از همسرتان بپرسید که آیا از اشتباهی که  شما احیاناً مرتکب شده‌اید ناراحت است یا خیر. همچنین باید از او بپرسید که چگونه می‌توانید اوضاع را درست و آن اشتباه را اصلاح کنید.

 

17. آیا از هم راضی هستیم؟

جذابیتِ ظاهری و فیزیکی یکی از موضوعات پراهمیت در ازدواج است. اگر زن‌وشوهری ازنظر جسمانی به یکدیگر بی‌علاقه باشند، متأسفانه ممکن است به دیگران گرایش پیدا کنند. بنابراین، پرسش درباره جذابیت جسمانی از همسرتان، گام مهم بعدی در مشاوره ازدواج است.

 

18. آیا به شخص دیگری علاقه دارید، یا تابه‌حال به بودن با شخص دیگری فکر کرده‌اید؟

ممکن است بنابر احتمالی همسرتان (یا همسر آینده‌تان) به شخص دیگری علاقه‌مند باشد. اگر چنین احتمالی وجود دارد، از او بپرسید تا قبل از اینکه این نگرانی‌های جزئی تبدیل به شک و تردیدهای بزرگ شود، او را در جریان نگرانی‌های خود قرار داده باشید. از شریک زندگی خود بپرسید که آیا تابه‌حال به بودن با شخصی دیگر فکر کرده است. هنگامی‌که پاسخ این سؤال را بدانید، می‌توانید واقعاً تصمیم بگیرید که گفتگوی شما به نتایج معناداری منجر می‌شود یا خیر.

 

19. آیا چیزی در گذشته ما وجود دارد که بخواهید به آن‌ بپردازید؟

کارایی مشاوره ازدواج تماماً برپایه صداقت و راست‌گویی است. بنابراین، برای رسیدگی به هر سطحی از مشکلاتتان، به رویدادهای گذشته‌ای که باعث ایجاد این مشکل خاص میان شما شده است، بپردازید.

 

20. از ازدواج چه انتظاری دارید؟

شادی و رضایت همان انتظاری است که اغلب افراد از روابط خود دارند. از همسرتان بپرسید که او دقیقاً چه می‌خواهد و چه انتظاری دارد.

 

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مشاوره ازدواج سؤالاتی است که شخص مشاور از شما می‌پرسد و لازم است آن‌ها با دقت و در کمالِ صداقت پاسخ گویید. در این مطلب 20 سؤال پرتکرار در این جلسات را به شما ارائه کردیم تا بامطالعه و تأمل درباره آن‌ها، نوعی جلسه مشاوره رایگان برای خود ترتیب داده و به درک بهتری از رابطه و ازدواج فعلی یا آینده خود برسید. 

 

منابع

این مطلب برگرفته از منابع زیر است:

1- مقاله خانم‌ها کترین چان و ایوی کونک در وب‌سایت «Verywellmind».

2- مقاله خانم جوسلین ساورا در وب‌سایت «jouslinesavra».

نظرات کاربران
نظر خود را با ما درمیان بگذارید
برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.