آیا من و همسرم برای بچه دار شدن آماده ایم؟

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
آیا من و همسرم برای بچه دار شدن آماده ایم؟

 بچه دار شدن از جمله تصمیمات مهم زوجین در زندگی مشترک است. در این خصوص باید از لحاظ جسمی، روانی و فکری آمادگی کافی در زوجین وجود داشته باشد. بهترین زمان برای بچه دار شدن چه زمانی است؟ اگر به دنبال بارداری آرام و سالم هستید و می خواهید بعد از تولد فرزندتان بتوانید زندگی خوبی داشته باشید و به شکلی عالی به امور تربیتی فرزندتان  بپردازید، باید حتما بارداری آگاهانه ای را آغاز کنید. بایستی هنگامی باردار شوید که از همه لحاظ آمادگی داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم تا توصیه هایی برای یک بارداری صحیح را  با شما مرور کنیم.

 

آمادگی از لحاظ مالی

یکی از موارد مهم در تصمیم برای بچه دار شدن، آمادگی مالی می باشد. بچه دار شدن همراه با هزینه‌ های اضافی مثل مراقبت‌های پزشکی، تغذیه و  ... خواهد بود. در نتیجه، حتما باید بررسی کنید که آیا شما و همسرتان به عنوان یک خانواده جوان مستقل، توانایی مالی برای تامین این نیازها را دارید یا خیر.  بودجه ای مخصوص فرزند خود در نظر بگیرید.  اینکار باعث می شود تا شما در تهیه زیرساخت های مالی تجهیز شوید.

 

انجام آزمایش های قبل بارداری

وضعیت سلامت بدن شما تاثیر بسزایی در پیشروی هر چه بهتر فرآیند بارداری دارد. برای این‌که پزشک بتواند از سطح سلامت شما اطلاع پیدا کند، به شما آزمایشاتی را پیشنهاد می‌کند. با توجه به نتایج آزمایش، امکان دارد پزشک مصرف مکمل و مولتی‌ ویتامین را تجویز کند.

قبل از بارداری ویتامین هایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را با مشورت پزشک می توانید مصرف کنید:

فولیک اسید که برای پیشگیری از ناهنجاری‌های عصبی جنین در سه ماهه اول بارداری استفاده می‌شود.

ویتامین D که نقش بسیاری در بهبود کیفیت استخوان‌ها دارد.

ویتامین A

از  جمله اقدامات مورد نیاز قبل از بارداری، انجام آزمایش‌ های ژنتیک است. این آزمایش‌ ها در عین سادگی، هزینه بسیار بالایی دارد. ولی به هیچ عنوان نباید به دلیل هزینه زیادی که دارد، اهمیت آن را نادیده بگیرید. در واقع اصلی ترین اقدامی که قبل از بارداری می‌توان برای تضمین سلامت فرزند انجام داد، توجه به انجام همین آزمایش‌های ژنتیکی است. شاید پزشکان در حالت عادی شخص را مجاب به انجام آزمایش ژنتیک نکنند ولی افرادی که در خانواده  شاهد بیماری‌های ژنتیکی هستند، باید حتما آن را انجام دهند.

 

مدیریت زمان

با اضافه شدن فرزند به خانواده، مدیریت زمان اهمیت بسیاری  پیدا می کند. شما باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید تا وقت خود را بین کارهای روزمره، کارهای مرتبط با فرزندان و همچنین زمان‌های استراحت و گذراندن وقت با همسرتان و رسیدگی به امور زندگی مشترک تقسیم کنید.

 

ارتقاء مهارت‌های ارتباطی

مهارت های ارتباطی در خانواده امر بسیار مهمی است. شما باید بتوانید به شکل موثری با فرزندانتان ارتباط برقرار کنید تا نیازهایشان را درک کنید و به آنها کمک کنید.

 

حفظ تعادل میان زندگی خانوادگی و زندگی حرفه‌ای

بچه دار شدن احتیاج به توانایی حفظ تعادل بین زندگی خانوادگی و  زندگی حرفه‌ای دارد. شما باید بتوانید وظایف و مسئولیت‌های خانوادگی و شغلی خود را به شکل ماهرانه ای مدیریت نمایید. 

 

آمادگی برای تغییرات فیزیولوژیکی

بچه دار شدن با تغییرات فیزیولوژیکی در بدن شما همراه است. شما باید آماده باشید که با این تغییرات مواجه شوید و بتوانید به شکل سالم و هوشمندانه  ای با آنها برخورد کنید.

 

آمادگی برای تغییرات در سبک زندگی

بچه دار شدن موجب تغییراتی در سبک زندگی شما  می شود. شما باید آمادگی داشته باشید تا  با تغییرات گوناگون در زندگی روزمره و فعالیت‌های روزانه تطبیق پیدا کنید. این شامل تغییرات در ساعات خواب، ترتیب فعالیت ها و البته تمرکز بیشتر بر روی مراقبت‌های  مربوط به کودک می‌شود. 

 

مدیریت استرس و فشارها

ممکن است  پس از بچه دار شدن، استرس‌ها و فشارهای جدیدی وارد زندگی شما شود. آمادگی برای مدیریت این استرس‌ها و یافتن راهکارهای موثر برای کاهش فشارها از اهمیت زیادی برخوردار است. این می‌تواند شامل مطالعه منابع مرتبط، مشاوره با متخصصان امور خانواده و فرزند پروری و  والدین دیگر و بکارگیری تکنیک‌های مدیریت استرس باشد.

 

مطالعه و آموزش درباره والدگری

با بچه دار شدن، اطلاعات و مهارت‌های مرتبط با والدگری اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. خواندن کتاب و منابع مرتبط، شرکت در کلاس‌ های آموزشی و مشاوره با متخصصان خانواده و فرزند پروری و والدین دیگر می‌تواند به شما در یادگیری و بهبود مهارت‌های والدگری کمک نماید.

 

پشتیبانی همسران از یکدیگر

در تصمیم برای فرزندآوری، حمایت و همراهی همسران از یکدیگر نقش بسیار مهمی دارد. باید به یکدیگر اعتماد کنید و در این مسیر مهم پشتیبان یکدیگر باشید. این ارتباط قوی توانایی شما را در مواجهه با چالش‌های والدگری تقویت می‌کند و به خانواده‌ی شما استحکام می‌بخشد.

 

پیروی از برنامه غذایی مناسب

همانگونه که تغذیه بر سلامت بدن خانم‌ها قبل از بارداری تاثیر مستقیم می‌گذارد، کیفیت و تعداد اسپرم‌ آقایان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. می‌دانید که بخش بزرگی از کمبودهای بدن زن و مرد با استفاده از مواد غذایی مفید و مغذی قابل جبران است، در نتیجه نباید از برنامه غذایی سالم غفلت کنید.

آقایان باید قبل از اقدام برای بارداری، از مواد مغذی زیر استفاده کنند:

گوشت سفید و قرمز

تخم مرغ

غذاهای دریایی به ویژه ماهی

جگر گوسفند و غذاهای حاوی آهن

قارچ

غلات کامل

استفاده از ویتامین E

 

کمال‌گرا نباشید!

شاید نگران هستید که نتوانید والدین خوبی برای فرزندتان باشید، به خصوص اگر اولین تجربه بچه‌دار شدن‌تان باشد، ولی به این نکته مهم توجه کنید که قرار نیست والدین کاملی باشید.

شخصیت کامل وجود ندارد و بچه‌ها هم به چنین مادر یا پدری احتیاج ندارند. چیزی که فرزندان می‌خواهند، والدین متعهد و با محبتی است که تمام تلاش‌شان را می‌کنند که با فرزندان برخوردی مناسب داشته باشند تا کم‌ترین آسیب به آنها وارد شود. می‌توانید در زمینه تربیت فرزند و یا چگونگی برخورد با بچه‌ها، کتاب‌های گوناگونی را مطالعه کنید و یا با مشاور کودک و نوجوان در ارتباط باشید.

 

سخن پایانی

بچه‌دار شدن یک تصمیم بزرگ در زندگی مشترک است که باید با دقت کامل گرفته شود. قبل از بچه‌دار شدن باید نخست آمادگی خود و همسرتان را سنجیده و  سپس تصمیم نهایی را بگیرید.

این آمادگی شامل آمادگی جسمی، احساسی و روانی، مالی و ... است. در این مقاله در خصوص این موضوعات صحبت کردیم تا متوجه شوید چه زمانی مناسب ترین زمان برای بچه‌دار شدن است و چگونه باید این آمادگی را به دست آورید. اگر سوالاتی در مورد بارداری و یا آمادگی قبل از آن داشتید، می‌توانید از مشاوران خانواده سامانه همراه کمک بگیرید. 

نظرات کاربران
نظر خود را با ما درمیان بگذارید
برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.